loading...
هسته علمی مهندسی پلیمر دانشگاه پیام نور تبریز
مهندس بازدید : 179 جمعه 05 مهر 1392 نظرات (0)


محققان موفق به تولید ارتجاعی ترین محافظ صفحه تلفنهای هوشمند شده اند که حتی از پس از ضربه چکش هم جان سالم به در می برد.همه کاربرانی که از ترس سقوط تلفن هوشمند گرانقیمت خود آن را در پوشش های مختلف قرار می دهد از خبر تولید صفحه ویژه تلفنهای هوشمند که حتی چکش هم به آن صدمه نمی رساند ابراز مسرت خواهد کرد. طی آزمایشهای انجام شده این صفحه محافظ شفاف که دارای ضخامت سه ورق کاغذ است پس از رها شدن از دست هنگام راه رفتن و برخورد با آسفالت، بتون و آجر بدون صدمه باقی مانده است. این محافظ که رینو شیلد" Rhino Shield" نام دارد از پلیمر با فرمول تغییر کرده ساخته شده و پنج برابر شیشه گوریلا (شیشه ای که روی صفحات تلفنهای سامسونگ و آی فن به کار رفته) انرژی برخورد جذب می کند.

در جریان آزمایشهای انجام شده، تلفنی که این صفحه محافظ روی آن قرار گرفته بود حتی پس از رها شدن یک گلوله فولادی به وزن ۲۵۵ گرم از ارتفاع ۴۸ سانتیمتری سالم ماند و تلفن کاملا قابل استفاده بود.

By:samira

مهندس بازدید : 198 چهارشنبه 03 مهر 1392 نظرات (0)

شرکت کمو بایکز (Kemo Bikes) سری جدیدی از دوچرخه های جدید خود را در نمایشگاه اروبایک (Eurobike) در کشور آلمان در معرض نمایش قرار میدهد. این نمونه بدنه دوچرخه KE-R8 5KS با استفاده از پارچه کربنی تکسترم ساخته شده است.تکسترم نسل بعدی مواد الیاف کربن در صنعت دوچرخه سازی است که از نخهای پهن ساخته میشود. این نخها محصول را به وزن بسیار سبک با عملکرد بالا میرساند. شرکتهای تولیدی از این فناوری در مقایسه با سایر مواد الیاف کربن به خاطر ویژگی های برتری که ایجاد مینماید (کاهش وزن و استحکام) استفاده مینمایند.
 
ماریو کومالیا (Mario Comalli) مدیر پژوهش و توسعه شرکت کمو بایکز میگوید استفاده از تکسترم کلیدی برای بدست آوردن عملکرد و وزن مناسب و همچنین استحکام عالی در نمونه محصولات ما بود. این ویژگی ها باعث میشوند بتوانیم به راحتی تکسترم را به بازار مصرف کننده معرفی کنیم.



By:samira

مهندس بازدید : 133 شنبه 30 شهریور 1392 نظرات (1)


پژوهشگران پارک علم و فناوری دانشگاه تهران ماده پلیمری را عرضه کردند که علاوه بر ایمنی خودرو در زمان ترمز گیری موجب کاهش انتشار آزبست لنت‌ها به محیط زیست می‌شود. مهندس مجید رسولی- مجری طرح با اشاره به عملکرد ترمز، گفت: زمانی که عمل ترمز گیری در خودرو انجام می‌شود لنت با دیسک چرخ درگیر می‌شود در نتیجه آزبست موجود در سطح لنت در هوا منتشر خواهد شد. وی با بیان اینکه انتشار آزبست موجب افزایش آلاینده‌های زیست محیطی می‌شود، اظهار داشت: انتشار آزبست حتی در زمانی که ترمز گیری انجام نمی‌شود نیز ادامه دارد که این ناشی از نقصی است که در خودروها وجود دارد.رسولی در این باره توضیح داد: در سیستم ترمز گیری خودروها 2 میله راهنما قرار دارد که با عقب و جلورفتن موجب فشرده شده لنت‌ها به صفحه دیسک و عمل ترمز گیری می‌شود.



By:samira

مهندس بازدید : 223 پنجشنبه 28 شهریور 1392 نظرات (0)


اخیراً مرکز پژوهش و نوآوری اقتصاد در محیط زیست، کریب (CRIBE) به همراه شرکت گرین کر کامپوزیتز (GreenCore Composites) فرایند جدید سبز را توسعه داده اند که این فرایند اجازه خواهد داد الیاف چوب در بسیاری از محصولات جدید منجمله بسته بندی، کاربردهای ساخت وساز، تخته ها و ظروفهای گوناگون مورد استفاده قرار گیرند. این فرایند جدید به همراه فن آوری NCell شرکت گرین کر کامپوزیتز باعث شدند، محصولات ساخته شده با الیاف شیشه ، الیاف چوب و سایر ترکیباتی مواد کامپوزیتی توسعه یابند. در این پروژه مهم، مرکز پژوهشی کریب مبلغ 320000 دلار برای شرکت گرین کر کامپوزیتز تامین نمود تا که این شرکت به عنوان پیشرو در کامپوزیت الیاف طبیعی در بازار محسوب شود.


By:samira

مهندس بازدید : 285 پنجشنبه 28 شهریور 1392 نظرات (0)


شرکت کامپوزیت ادونتج (Composite Advantage) اولین عرشه کامپوزیتی را برای پل عبور وسایل نقلیه در شهر واشنگتن تولید نمود و این پل را فایبر اسپن (FiberSPAN) نامید.

 این شرکت توضیح میدهد که بتن و میلگرد فولادی پوسیده که با الیاف تقویت شدند، باعث کاهش وزن دیوارهای کانال شدند که در نتیجه باعث سبک تر شدن وزن عرشه پل میشوند. همچنین در این پروژه معمولاً جایگزینی عرشه پل، طی نیم ساعت تکمیل میشود تا عرشه کامپوزیتی برای ارتباط برقرار کردن با خطوط زیر پل منجمله خطوط ارتباطات، گاز، آب آمادگی پیدا کند. پانلهای عرشه پل فایبر اسپن که وزن کم و مقاومت خوردگی دارند تنها طی یک روز روی سازه فولادی نصب شدند و روز دیگر برای پیچ دادن پانلها، برش داربستهای جوش داده شده و در نهایت اضافه نمودن سنگ فرش پلیمری تقویت شده با الیاف اختصاص یافته است.



By:samira

مهندس بازدید : 263 پنجشنبه 28 شهریور 1392 نظرات (0)


پژوهشگران دانشگاه ارومیه موفق به ساخت پلیمر‌های سه بعدی جاذب فلزات سنگین سمی شدند.

پژوهشگران دانشگاه ارومیه به منظور دستیابی به تهیه پلیمرهای سه بعدی عامل‌دار با قابلیت جذب یون‌های فلزی سنگین ‏ پلیمر پلی (استایرن-آلترناتیو-مالئیک انیدرید) را اصلاح کردند.دانشیار شیمی پلیمر ‏دانشگاه ارومیه ویکی از مجریان این طرح گفت: در این طرح ابتدا رزین عاملدار پلی (استایرن-آلترناتیو-مالئیک انیدرید) اصلاح ‏شده با 3-آمینوبنزوئیک اسید سنتز شده و سپس این رزین به منظور تهیه نانوذرات سه بعدی کی‌لیت‌کننده با 1و2 دی آمینو اتان و یا 1و3 دی آمینو پروپان در حضور امواج التراسونیک تحت واکنش شیمیایی ‏قرار گرفته است. پیمان نجفی مقدم افزود: این کار تحقیقاتی که منجر به تهیه پلیمری از نوع رزین سه بعدی عاملدار با قابلیت جذب فلزات سنگین از محیط‌های ‏آبی برای نخستین بار درجهان شده است، در مورد فلزات انتخاب شده کاملا عملکرد کمیتی داشت.



By:samira

مهندس بازدید : 179 دوشنبه 25 شهریور 1392 نظرات (2)

حق، معرفت به هر نگاهم داده / در حلقه ي عشق خويش راهم داده

اينها همه علتش فقط يک چيز است  / ايراني ام و رضا پناهم داده . . .

ميلاد مسعود ولي نعمت ما، آقا امام رضا مبارک




By:samira

مهندس بازدید : 155 جمعه 22 شهریور 1392 نظرات (0)


بانک مرکزی انگلیس مشاوره در مورد تعویض پول کاغذی با انواع پلیمری جدید آغاز کرده است .در صورت تحقق این موضوع، برای نخستین بار در تاریخ 300 ساله رسمی اسکناس‌های انگلیس خواهد بود که از ماده دیگری به جز کاغذ ساخته می‌شوند. به گفته چارلی بین، نایب رییس بانک مرکزی انگلیس، اسکناس‌های پولی تمییزتر، مطمئن‌تر و بادوام‌تر از کاغذ هستند. همچنین ارزان‌تر بوده و بیشتر حافظ محیط زیست هستند. با این همه این بانک تنها در صورتی اسکناس‌هایی از جنس پلیمر چاپ می‌کند که مطمئن شود مردم همچنان به آنها اعتماد دارند. بانک مرکزی انگلیس همچنین قصد دارد اسکناس‌های جدید را 15 درصد کوچکتر از اسکناس‌های فعلی چاپ کند.



By:samira

مهندس بازدید : 119 جمعه 22 شهریور 1392 نظرات (0)


دانشجوی جوان هلندی طرح مفهومی یک وسیله شناور را ارائه کرده است که می تواند در مدت پنج سال تمامی آب های جهان را از زباله های پلاستیکی پاکسازی کند.

«بویان اسلات» دانشجوی 19 ساله هلندی طرح مفهومی پاکسازی اقیانوس (ocean cleanup) را ارائه کرده است. بر اساس ادعای طراح، این دستگاه شناور قادر به جمع آوری 20 میلیارد تن زباله پلاستیکی از آب دریاها و اقیانوس های مختلف جهان است. طرح مفهومی این محقق جوان شامل مجموعه ای از پلت فرم های شناور است که بدون آسیب زدن به محیط طبیعی دریا و زندگی موجودات دریایی از جمله پلانکتون ها، پلاستیک های شناور را شکار می کند. به جای استفاده از تور برای بدام انداختن زباله ها، از غلتک های شناوری استفاده می شود که زباله های پلاستیکی را بداخل دستگاه هدایت می کنند و همزمان آب و سایر موجودات دریایی بدون آسیب از بخش دیگر خارج می شوند.



در کنار آرایه های خورشیدی، مجموعه ای از پردازنده های زیر آبی با عبور جریان آب، اقدام به تولید انرژی مورد نیاز دستگاه می کنند.



By:samira

مهندس بازدید : 273 چهارشنبه 20 شهریور 1392 نظرات (0)


فیلم‌های زیست تخریب‌پذیر حاوی مواد آنتی باکتریال گیاهی با توانایی از بین بردن هوشمند باکتری‌های موجود در مواد غذایی جهت بسته‌بندی فعال در کشور تولید شد. فیلم‌های زیست تخریب‌پذیر به فیلم‌هایی اطلاق می‌شود که در چرخه طبیعت توسط آنزیم‌های زیست تخریبی طی حداکثر 12 ماه تجزیه شده و به طبیعت باز می‌گردند در حالی که زیست پلیمرها 300 تا 500 سال در طبیعت باقی می‌مانند. مواد پایه و اولیه از مواد زیست تخریب‌پذیر نظیر ساقه گندم، برنج، برگ، ساقه ذرت و انواع ضایعات تبدیل کشاورزی است که جایگزین مناسبی برای مواد پلیمری مشتق شده از نفت هستند. به گفته وی، این فیلم‌ها علاوه بر کاهش آلودگی‌های زیست محیطی به سرعت در طبیعت تجزیه شده و همچنین کاهنده مشکلات بهداشتی و عامل کنترل و پیشگیری از امراضی نظیر سرطان‌های ناشی از مصرف پلاستیک در بسته‌بندی مواد غذایی هستند.



By:samira

مهندس بازدید : 164 یکشنبه 17 شهریور 1392 نظرات (0)


محقق دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به طراحی و ساخت خمیردندانی پلیمری ویژه بیماران سرطانی شد.

این خمیردندان که در حال حاضر در مرحله تستهای بالینی و آزمایشگاهی است، به همت دکتر امید رجبی، دانشیار گروه شیمی و شیمی دارویی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مدت یک سال و نیم فعالیت تحقیقاتی و پژوهشی طراحی و ساخته شده است. دانشیار گروه شیمی و شیمی دارویی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد:‌ این خمیردندان حاوی پلیمرهایی است که با عملکردی مشابه پروتئین‌های موجود در بزاق دهان، روی لثه به جا می‌ماند و مانع احساس خشکی دهان می‌شود. رجبی افزود: پس از استفاده از خمیردندان لایه نازکی از پلیمرها که پایه طبیعی دارد، بر روی مخاط دهان و لثه‌ها باقی می‌ماند که مانع خشکی دهان می‌شود.



By:samira

مهندس بازدید : 255 شنبه 16 شهریور 1392 نظرات (0)


برای نخستین بار در کشور، با دستیابی محققان مرکز پژوهش پتروشیمی تبریز به دانش فنی فوم فنا شونده (Lost Foam) ، تولید این ماده استراتژیک ریخته گری، به عنوان یک دست‌آورد ملی در مجتمع پتروشیمی تبریز آغاز شد.
چهار کشور آمریکا ، آلمان ، ژاپن و چین تاکنون دانش فنی و تولید لاست فوم را در انحصار خود داشتند.
اعمال محدودیت ها علیه ایران و محدودیت واردات این ماده به کشور که از چند سال پیش به عنوان روش جدیدی در صنعت ریخته گری جایگزین روش سنتی شده است، به تعطیلی واحدهای ریخته گری کوچک و کاهش شدید ظرفیت تولیدی واحدهای بزرگ از جمله ریخته گری تراکتورسازی منجر شد ، که با تلاش مستمر تیم 6 نفری محققان مرکز پژوهش پتروشیمی تبریز این پلیمر مهندسی با ارزش در مدت زمان 30 ماه به نتیجه رسید که یک دست آورد ملی در سال حماسه اقتصادی محسوب می شود تا چرخ های صنعت ریخته‌گری کشور هرگز از حرکت خود باز نایستند.
با افزایش ظرفیت تولید لاست فوم در مجتمع پتروشیمی تبریز ، علاوه بر پاسخگوئی به نیازهای داخلی در صنعت ریخته گری مدرن کشور ، تا یکسال آینده نیمی از تولیدات 110 تنی این فرآورده پلیمری ویژه مهندسی به خارج از کشور صادر خواهد شد.




By:samira

مهندس بازدید : 154 سه شنبه 12 شهریور 1392 نظرات (0)


گروهی از پژوهشگران ایرانی با ایده پردازی‌های جدید خود، موفق به سنتز نوع جدیدی از پلیمر با خاصیت دارویی برای آشکارسازی سرطان پستان و تومورهای ‏کبدی در مراحل اولیه شدند. دکتر نادر ریاحی عالم، استاد گروه فیزیک پزشکی و مهندسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که این دارو علاوه‌ بر درمان تومور‌های سرطانی قابلیت استفاده در تصویر‌برداری ‏MRI‏ به عنوان تشدید ‏کننده‌های تصویری (مواد کنتراست‌زا) را دارد، گفت: تصویربرداری مولکولی روشی غیرتهاجمی و اختصاصی برای‌ شناسایی بیومارکرهای ویژه بافت‌ها و سلول‌های بیمار است که ‏در طول دهه گذشته کاربردهای فراوانی داشته است. تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا ‏MRI‏ به‌ دلیل قابلیت‌ها و توانمندی‌های ‏ویژه به عنوان تکنیکی برتر در ارائه اطلاعات آناتومیکی و فیزیولوژیکی با دقت بالا مطرح است. از مواد دارویی حاجب ‏‏(‏Contrast Agents‏) در ‏MRI‏ استفاده می‌شود که به شکل‌های مختلف در دسترس هستند.



By:samira

مهندس بازدید : 238 سه شنبه 12 شهریور 1392 نظرات (0)

ضخامت میله کامپوزیتی که از الیاف کربن ساخته شده، حدود 80 میلی متر است این میله طوری طراحی شده که میتواند بار سنگین و نیروی چرخشی را در توربین بادی تحمل نماید. طول این میله بیش از هشت و نیم متر و قطر آن نزدیک به یک متر است. و حدوداً در زمان 40 ساعت ساخته میشود. در ساخت میله کامپوزیتی از سیستم اپوکسی با طول عمر بالا استفاده میشود.

میله کامپوزیتی ساخته شده با الیاف کربن منعطف است در حین خم شدن استحکام خمشی بالائی دارد و طوری طراحی شده که میتواند بار سنگین و نیروی چرخشی را در توربین بادی تحمل نماید. در طراحی این میله از مواد کامپوزیتی به طور هوشمندانه استفاده شده است. میله کامپوزیتی منعطف و سبک وزن، میتواند در فضای محدود هندسی نیروی چرخشی را به خوبی انتقال دهد.



By:samira

تعداد صفحات : 19

درباره ما
Profile Pic
سلامی چو بوی خوش هیدروکربنهای آروماتیک برشما که قلبهایتان همچون فلزات قلیایی الکترون های وجودتان را سخاوتمندانه به ما بخشیدند و مستحکم ترین پیوندقلبی را ایجاد کردند ، ما از با شما بودن چیزی فراتر از استوکیومتری زندگی ومولاریته شادیها آموختیم امیدواریم محلول زندگی تان همواره شفاف و معادلات زندگی تان پیوسته موازنه شده و پیوند خانوادگی تان یونی ترین پیوندها و بختتان همواره به سفیدی سدیم کلرید و محلول زندگی تان از عشق و محبت فراسیرشده باشد با بیشترین درصد خلوص دوستتان داریم وبا بالاترین غلظت به شما خوشامد میگوئیم .با مادرتماس باشید polymerpt2@yahoo.com دانشجویان مهندسی پلیمر دانشگاه پیام نور تبریز
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کلاس درس کدوم استاد رو بیشتر دوست دارین؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 259
  • کل نظرات : 46
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 200
  • آی پی امروز : 106
  • آی پی دیروز : 25
  • بازدید امروز : 121
  • باردید دیروز : 114
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 293
  • بازدید ماه : 235
  • بازدید سال : 6,996
  • بازدید کلی : 179,411
  • کدهای اختصاصی

    ابزار وبمستر