loading...
هسته علمی مهندسی پلیمر دانشگاه پیام نور تبریز
مهندس بازدید : 162 دوشنبه 11 شهریور 1392 نظرات (0)


الا اي لاله ي خوشبو، عزيز آل پيغمبر
که بهر دين و قرآنت چنين گرديده اي پرپر
شده زين غم، گل خاتم، مدينه غرق در ماتم
دوصد لعنت به آنکس باد که مسمومت نمود از زهر


"امام جعفر صادق(ع) فرمودند: چهار چیز مایه نفاق است  "

"سنگ دلی ، اشک نریختن ، اصرار بر گناه و حرص بر دنیا"



By:samira

مهندس بازدید : 325 یکشنبه 10 شهریور 1392 نظرات (0)


اخیراً برای تولید جلیقه ضد گلوله، کامپوزیت زمینه پلیمری جدید ابداع شده است که میتواند انرژی ضربه ناشی از اصابت گلوله را جذب کند. این کامپوزیت که ضخامت آن 20 نانومتر است (ضخامت یک مولکول آب تنها یک نانومتر است)، مانند یک لایه ضد گلوله عمل میکند و در صورت اصابت گلوله به جلیقه، گلوله منحرف میگردد و به داخل آن نفوذ نمی کند. ضمناً این کامپوزیت میتواند به سرعت محل اصابت گلوله را ترمیم نماید.

این کامپوزیت که ضخامت آن به اندازه لبه یک تیغ است، در آینده از جان نیروهای نظامی حفاظت خواهد کرد. کامپوزیت جدید توسط محققان دانشگاه رایس (واقع در ایالت تگزاس) و محققان موسسه فناوری ماساچوست (ام ای تی) ابداع شده است. در مرکز فناوریهای نانوی موسسه ام ای تی محققانی از صنایع نظامی نیز حضور داشتند که روی این کامپوزیت آزمایش سختی سنجی (آزمایش هایی نظیر مقاومت در برابر برش با سایش و مقاومت در برابر فرو رفتن) انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که لایه های کامپوزیتی 20 نانومتری بلافاصله محل اصابت گلوله را پر کنند.



By:samira

مهندس بازدید : 229 پنجشنبه 07 شهریور 1392 نظرات (0)


گروه تیجین (Teijin) اعلام نمود که شرکت های توهو تناکس (Toho Tenax) و جی اچ کرفت (GH Craft)، دانشگاه کگاکوین (Kogakuin) ژاپن را در پروژه توسعه اتومبیل ساخته شده از CFRP (پلاستیکهای تقویت شده با الیاف کربن)، حمایت کردند. گروه تیجین بافت سبکی را که از الیاف کربن شرکت تناکس ساخته شده، تامین مینماید. این بافت در طراحی بدنه اتومبیل CFRP استفاده میشود. شرکت جی اچ کرفت نیز جهت توسعه بدنه اتومبیل کامپوزیتی ساخته شده با الیاف کربن در مرحله طراحی، همکاری نموده است.شرکت توهو تناکس با شرکت ساکی اوکس (Sakai Ovex) در سال 2010 بافت سبک الیاف کربن را با ضخامت شش صدم میلی متر را توسعه داد. محصول CFRP که با این ماده ساخته شده این امکان را فراهم مینماید که بدنه سبکی ساخته شود که برای تحمل شرایط مسابقه، دارای ویژگی استحکامی و سفتی مورد نیاز را پاسخگو است و وزن بدنه را به حداقل میرساند.




By:samira

مهندس بازدید : 147 پنجشنبه 07 شهریور 1392 نظرات (0)


شرکت کوئیک استپ (Quickstep) تولیدکننده قطعات کامپوزیتی با الیاف کربن اخیراً روش تجاری و سریعیبرای صنعت خودور سازی بنام انتقال پاششی رزین (RST)  معرفی نمود. این فن آوری جدید در کشور استرالیاتوسعه یافته و توسط شرکت آس اینداستری کلایمت ردی گرنت (AusIndustry Climate Ready Grant) سرمایه گذاری شده است.

فن آوری شرکت کوئیک استپ به سه هدف کلیدی تولید پاسخ میدهد: 1- تولید سریع قطعات  2- تولید قطعه نهایی با هزینه کم و 3- تولید با کیفیت بالا .

فرایند جدید RST به طور خودکار، پانلهای کامپوزیتی اتومبیل را که با الیاف کربن ساخته شده اند، در چند دقیقه و با هزینه کم در مقایسه با سایر روشها تولید میکند. ضمناً این روش میتواند قطعات خودرو را با تعداد زیاد و با کیفیت بالا تولید نماید.



By:samira

مهندس بازدید : 165 پنجشنبه 07 شهریور 1392 نظرات (0)


قطعات الکترونیکی انعطاف‌پذیر دارای کاربردهای متعددی است. برای مثال می‌توان از این قطعات در نمایشگرهای انعطاف‌پذیر، باتری‌ها و ادوات پزشکی استفاده کرد. نیکولاس کوتوف و همکارانش موفق شدند با افزودن نانوذرات طلا به پلی‌اورتان هدایت الکتریکی آن را افزایش دهند با این کار می‌توان صفحه‌های رسانا و انعطاف‌پذیر تولید کرد. این گروه تحقیقاتی از دانشگاه میشیگان نشان دادند که وجود نانوذرات طلا در ساختار پلیمر استحکام پلیمر را نیز بهبود می‌دهد.این کامپوزیت، حاوی نانوذرات به صورت فلز منعطف عمل می‌کند. از این روش می‌توان برای تولید کامپوزیت‌هایی حاوی نانوذرات مختلف استفاده کرد که کاربردهای متنوعی نیز خواهد داشت.
این کامپوزیت در صورتی که دو برابر حالت اولیه خود کشیده شود هنوز رسانای الکتریکی خوبی است، پژوهشگران می‌کوشند تا این ساختار را به اشکال مختلف نظیر زیگزاگی یا فنری شکل در آورند. پژوهشگران این پروژه از این که افزودن نانوذرات طلا به پلیمر پلی‌اورتان می‌تواند انعطاف‌پذیری و تعداد الکترون‌های در حال حرکت را افزایش دهد شگفت‌زده هستند.



By:samira

مهندس بازدید : 159 سه شنبه 05 شهریور 1392 نظرات (0)


باستان‌شناسان بر این باورند که یک جام رومی می‌تواند نمونه 1600 ساله‌ای از نانوفناوری باشد.جام اسرارآمیز Lycurgus از شیشه دورنگ ساخته شده و زمانی که نور از جلو به آن تابانده می‌شود، رنگ سبز و در زمان تابش نور از پشت، به رنگ قرمز روشن در می‌آید. این جام که در موزه بریتانیا در لندن به نمایش در آمده، از شیوه‌های مشابه نانوفناوری مدرن که دستکاری مواد در مقیاس اتم و مولکول بود، استفاده کرده است. دانشمندان بر این باورند که می‌توان از نانوفناوری برای همه چیز از تشخیص بیماری تا شناسایی خطرات زیستی در فرودگاه‌ها استفاده کرد. محققان در سال 1990 پس از چند دهه شگفتی از رفتار تغییر رنگ این جام، توانستند معمای آن را حل کنند. دانشمندان پس از قرار دادن تکه‌های شکسته شیشه در زیر میکروسکوپ دریافتند که رومی‌ها آن را با ذرات نقره و طلا با قطر حدود 50 نانومتر آغشته کرده بودند.




By:samira

مهندس بازدید : 244 یکشنبه 03 شهریور 1392 نظرات (0)


فناوران یکی از شرکتهای دانش‌بنیان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان موفق به طراحی و ساخت ضد آب کننده نفوذی مصالح ساختمانی شدند. دکتر محمود شیخ زین‌الدین، رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اعلام این خبر گفت: WRA یک ماده غیر سمی است که به وسیله فناوری نانو طراحی و فرآوری شده است. وی افزود: پس از اعمال این ماده بر روی سطح و همزمان با تبخیر آب، مواد نانوی استفاده شده در فرمولاسیون با دی اکسید کربن موجود در هوا واکنش داده و یک شبکه پلیمری آبگریز و غیر قابل حل در آب ایجاد می­‌کنند و سطح مورد نظر بدون تغییر رنگ، آبگریز می­‌شود.



By:samira

مهندس بازدید : 255 چهارشنبه 30 مرداد 1392 نظرات (0)


شرکت نوآوران شانی پلاستیک (از زیر مجموعه های گروه صنعتی پیشگامان شادمهر) به تازگی مستربچ مقاوم در برابر UV جدیدی به بازار عرضه کرده که برای استفاده در فیلمهای مصرفی در بخش کشاورزی و گلخانه ها مناسب می باشد. این مستربچ جدید SHUV نام دارد و برپایه پلی اتیلن می باشد. بنا بر اعلام شرکت شانی پلاستیک، آزمون اسپکتروفتومتر انجام شده بر روی نمونه هایی از این مستربچ که در شرایط آب و هوایی تسریع شده تست شده اند، نشان داده است که تفاوت رنگ ایجاد شده در این محصول پس از گذشت 3 سال 2/1 و پس از گذشت 10 سال 1/2 می باشد. ضمنا این مستربچ به نحوی طراحی شده است که هرگونه بو و رایحه ناخوشایند را از فیلمهای پلی اتیلن تولیدی حذف می نماید. این ویژگی به تولید کنندگان فیلم پلی اتیلن این امکان را می دهد که تا بتوانند از پلی اتیلن بازیافتی در فرمولاسیون تولید محصولات فیلم خود بدون ایجاد بو و رایحه ناخوشایند بهره ببرند.




By:samira

morteza بازدید : 181 دوشنبه 28 مرداد 1392 نظرات (0)

تولید تایر از پیچیدگی های خاصی بر خوردار است ، خط تولید تایر در سالن های بزرگی واقع شده که طول برخی از آنها به یک کیلومتر می رسد ، این صنعت جزو صنایع بزرگ طبقه بندی می شود و سرمایه گذاری بالایی نیاز دارد ، در این مطلب به بررسی روش تولید تایر می پردازیم

تایر (به انگلیسی: Tire)‏ یا لاستیک خودرو عبارت است از بخشی از بدنه یک خودرو یا وسیله نقلیه دیگر که به صورت حلقه بر دور چرخ خودرو واقع شده است. تایرها برای محافظت از چرخ و عملکرد بهتر خودرو در زمانی که چرخ خودرو در تماس با زمین است ایجاد شده‌اند. تایرها آج‌هایی روی خود دارند. آج‌ها این امکان را می‌دهند که کشش بیشتری در سطح تایر به وجود بیاید و همچنین جلوی ساییدگی زود هنگام تایر را می‌گیرند.

 تایر، نواری از لاستیک یا فلز است که دور چرخ را می گیرد تا آن را تقویت کند، مانع لرزش آن شود و در چسبیدن چرخ به جاده کمک کند.

اجزا کلی تایر به شرح شکل زیر است :

خط تولید تایر

morteza بازدید : 196 دوشنبه 28 مرداد 1392 نظرات (0)

ظروف یکبار مصرف نفوذ زیادی در زندگی روزمره انسان ها پیدا کرده اند ، لذا آشنایی با خط تولید ظروف یکبارمصرف فوم و شناخت روش تولید آن مفید فایده بنظر می رسد. در این مطلب سعی کرده ایم تا شما را با روش تولید ظروف فوم (اسفنجی) به عنوان یکی از پرکاربرد ترین انواع ظروف یکبار مصرف آشنا سازیم

ظرف یک بار مصرف، ظرفی است ساخته شده از کاغذ، پلاستیک و یا مقوا که به شکل‌های لیوان، بطری، بشقاب و ... که از پلیمرهای گوناگون ساخته می‌شود.

سابقه استفاده از ظروف یکبار مصرف به سال 1359 برم یگردد. اما تولید ظروف یکبار مصرف نسل جدید از جمله ظروف یکبار مصرف اسفنجی(فوم پلی استایرن) از 5 سال اخیر آغاز شده است.

ظروف یکبار مصرف پلاستیکی از پلیمرهاي مختلفی تولید می شوند:

-1 پلی اتیلن با دانسیته بالا - HDPE

-2 پلی پروپیلن

-3 پلی استایرن

هر کدام از این مواد اولیه خصوصیات ویژه اي در محصول ایجاد می کنند. براي نمونه براي بسته بندي و نگهداري روغن، سرکه و محصولات لبنی همچون شیر، دوغ و ماست، همچنین مواد غذایی گرم و مرطوب از ظروف پلی اتیلن سفیدرنگ استفاده شده و ظروف پلی پروپلین سفیدرنگ نیز براي بسته بندي محصولات لبنی همانند ماست، خامه و پنیر و مواد غذایی گرم و مرطوب مناسب می باشد.

پلی اتیلن و پلی پروپیلن بصورت صفحه اکسترود شده و در دسترس هستند اما شکل دهی(قالبگیري) آنها مشکل است. زیرا گرماي ویژه بالا در آنها (که منجر به کاهش سرعت گرم کردن می شود) همراه با سرعت انتقال حرارت پائین شان، باعث می شود در قالبگیري با مشکل مواجه شویم.

اشکال دیگر این پلیمرها به دلیل قابلیت کریستالی شدن آنها می باشد. دمایی که پلی پروپیلن و پلی اتیلن در آن دما شکل پذیر می شوند خیلی پایین تر از نقطه نرمی آنها نمی باشد و به همین دلیل صفحات آنها سست شده و در قالبگیري مشکل ایجاد خواهد شد. در ضمن پلی پروپیلن به دلیل خاصیت کریستالی در طول فرآیند تولید ظروف، شفافیت خود را نیز از دست می دهد.

 

morteza بازدید : 174 دوشنبه 28 مرداد 1392 نظرات (0)

بنزین یکی از پر مصرف ترین سوخت فسیلی است که بد ندیدیم در این مطلب به بررسی روش تولید آن بپردازیم و اطلاعاتی در زمینه خط تولید آن برای شما عزیزان بیان نماییم. امیدوارم تا پایان همراه ایران صنعت بمانید و ما را از نظراتتان بهره مند سازید.

برشی از نفت است که بین 70 تا 175 درجه سانتی‌گراد تقطیر می‌شود و محتوی هیدروکربورهای C5 تا C11 یا C12 می‌باشد. بنزین طبیعی که حدود 15% از نفت خام را تشکیل می‌دهد، در موتورهای احتراقی بکار می‌رود.

سوخت‌های مایع را می‌توان از اثر هیدروژن روی زغال و مشتقات آن ، در دما و فشار زیاد بدست آورد. در این حال ، زغال خاکستری در حدود 8 تا 10 درصد وزنی از خود به جای گذارده و نفت خام ، به میزان 75 درصد وزنی زغال مصرف شده است.

تاریخچه تولید بنزین

گزارش‌های ثبت شده حاکی از آن است که در سال 1923 ، "برجیوس" اولین بار از روش هیدروژناسیون برای تولید بنزین استفاده کرد. در آن سال ، 350000 تن سوخت اتومبیل از این راه تهیه شد. در 1944، حدود 20 کارخانه برای تولید 3.5 میلیون‌تن سوخت مایع بکار مشغول بوده که از این مقدار 2.25 میلیون‌تن بنزین بوده است. امروزه از این روش برای تولید انواع بنزین مخصوصا بنزین هواپیما با خاصیت آرام سوزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

morteza بازدید : 200 دوشنبه 28 مرداد 1392 نظرات (0)

توليد پليمرهاي زيست تخريب‌پذير شامل سه مرحله توليد گرانول گياهی از نشاسته، توليد ورق گياهي و در پايان توليد انواع ظروف مي‌باشد.

فرایند تولید گرانول گیاهی

در این مرحله مخلوط تهیه شده از نشاسته ذرت و مواد افزودنی در میکسر حرارتی بصورت کامپاند یکنواخت و هموژن در می آید .

به نشاسته ذرت اصلاح شده مواد افزودنی چون موم عسل ، اسیدهای چرب گیاهی و بیزوواکس و سلولز و ... جهت ارتقاء خواص فیزیکی پلیمر چون براقیت ،نرمی و مقاومت حرارتی اضافه می گردد و پس از مخلوط شدن کامل در میکسرهای حرارتی ویژه به صورت گرانول در آمده و به بخش اکستروژن منتقل می گردد . 

 

morteza بازدید : 254 دوشنبه 28 مرداد 1392 نظرات (0)

 معرفی خط تولید کیسه های پلی پروپیلن (PP) می پردازیم و ماشین آلات و روش تولید کیسه های پلی پروپیلین یا همان PP را شرح خواهیم داد. همان طور که می دانید کیسه های PP ضمن استحکام بالا ، دارای وزن بسیار پایین می باشند. بهمین علت این نوع کیسه ها اقتصادی ترین وکم هزینه ترین نوع بسته بندی برای بسیاری از محصولات هستند. کیسه های پلی پروپیلن نیاز بسته بندی بسیاری از صنایع را در بالاترین استانداردهای بسته بندی روز دنیا تامین می نماید که جهت بسته بندی محصولات غذایی ، کشاورزی ، شیمیایی ، کود ، پتروشیمی ، سیمان ، پلیمرها ، و... مورد استفاده قرار می گیرند.

کیسه های پلی پروپیلن بسته به سفارش مشتری ، نوع و وزن محمولات مورد بارگیری در ابعاد و همچنین با ضخامت نخ (Denier) مختلف تولید می شوند.

ابتدا بد نیست با پلی پروپیلن بیشتر آشنا شویم:

پلی‌پروپیلن‌ (PP)  :

یک پلیمر ترموپلاست می‌باشد که در یک بازه گسترده‌ از کاربردها شامل فیلم و ورق‌، قالب‌گیری دمشی، قالب‌گیری تزریقی، بسته‌بندی غذایی، نساجی، تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی، لوله، کاربردهای صنعتی و ساختمانی و اجزاء خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، پلیمر تولید شده از منومر پروپیلن به طور معمول در برابر حلال‌های شیمیایی، بازها و اسیدها مقاوم می‌باشد. کد مشخصه این پلیمر می باشد.

كاربرد هاي پلي پروپيلن :

پلي پروپيلن مهمترين ماده از مشتقات پروپيلن است که حدود 61 % از کل توليد پروپيلن، جهت توليد آن بکار مي رود.رزينهاي پلي پروپيلن بطور گسترده در توليد رزينهاي ترموپلاستيک بکار برده مي شوند. پلي پروپيلن بيشتر اوقات به صورت هموپليمر بکار مي رود ولي اخيرا" محصولات کوپليمر آن نيز در حال رشد می باشد.

 

morteza بازدید : 196 دوشنبه 28 مرداد 1392 نظرات (0)

در این مطلب فرآيند تولید ظروف پلاستیک بروش IML درج شده است امیدوارم برای شما مفید فایده باشد و برای تهیه طرح توجیهی تولید ظروف پلاستیک بروش IML نیز بتوانید از آن بهره ببرید.

تمامي فعالان عرصه توليد متفق القول معتقدند که مشتريان فروشگاه ها که همان مصرف کنندگان نهايي باشند به خوبي از نياز خود آگاهند و مي دانند چرا به سوپر مارکت آمده اند پس تنها کاري که براي توليد کننده باقي مي ماند، البته پس از توليد نيازمندي هاي مصرف کنندگان، جلب توجه آنان به بهترين شکل ممکن است.

 

تعداد صفحات : 19

درباره ما
Profile Pic
سلامی چو بوی خوش هیدروکربنهای آروماتیک برشما که قلبهایتان همچون فلزات قلیایی الکترون های وجودتان را سخاوتمندانه به ما بخشیدند و مستحکم ترین پیوندقلبی را ایجاد کردند ، ما از با شما بودن چیزی فراتر از استوکیومتری زندگی ومولاریته شادیها آموختیم امیدواریم محلول زندگی تان همواره شفاف و معادلات زندگی تان پیوسته موازنه شده و پیوند خانوادگی تان یونی ترین پیوندها و بختتان همواره به سفیدی سدیم کلرید و محلول زندگی تان از عشق و محبت فراسیرشده باشد با بیشترین درصد خلوص دوستتان داریم وبا بالاترین غلظت به شما خوشامد میگوئیم .با مادرتماس باشید polymerpt2@yahoo.com دانشجویان مهندسی پلیمر دانشگاه پیام نور تبریز
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کلاس درس کدوم استاد رو بیشتر دوست دارین؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 259
  • کل نظرات : 46
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 200
  • آی پی امروز : 49
  • آی پی دیروز : 25
  • بازدید امروز : 54
  • باردید دیروز : 114
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 226
  • بازدید ماه : 168
  • بازدید سال : 6,929
  • بازدید کلی : 179,344
  • کدهای اختصاصی

    ابزار وبمستر