loading...
هسته علمی مهندسی پلیمر دانشگاه پیام نور تبریز
مهندس بازدید : 143 دوشنبه 22 مهر 1392 نظرات (0)


پژوهشگران ژاپنی با ترکیب نانولوله‌کربنی و پلیمر موفق به تولید مدارات الکترونیکی انعطاف‌پذیر شدند. از این محصول می‌توان برای تولید ادوات الکترونیکی انعطاف‌پذیر استفاده کرد. طی‌ سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای ساخت ادوات الکترونیکی انعطاف‌پذیر انجام شده است. در بیشتر محصولات تولید شده از الکترودهای فلزی و عایق‌های اکسیدی استفاده شده است که به دلیل استحکام ساختاری، انعطاف‌پذیری اندکی دارند. برخی محققان برای حل این مشکل از پلیمرها و ترکیبات یونی استفاده کرده‌اند اما این مواد نیز به دلیل سرعت کم و عملکرد ضعیف در ولتاژهای بالا نتیجه خوبی نداشته‌اند.
اخیرا محققان موفق به ساخت مداراتی از جنس کربن شده‌اند که کاملا انعطاف‌پذیر است. این مدارها را می‌توان در قالب‌های مختلف وارد و شکل‌دهی کرد. با این روش می‌توان مدارات الکترونیکی را با مواد پلاستیکی ترکیب و قالب‌گیری کرد. در نهایت از ماده بدست آمده می‌توان برای تولید ادوات مختلف از تجهیزات پزشکی گرفته تا وسایل منزل تولید کرد.




By:samira

morteza بازدید : 206 شنبه 06 مهر 1392 نظرات (0)

 

 

فرآیند قالبگیری دورانی(Rotational Moldig)  یا به اختصار روتومولدینگ (Rotomoldig) یکی از فرآیندهای شکل دهی مواد پلاستیکی به شکل تو خالی است. قدمت این صنعت به حدود 150 سال پیش (سال 1855 میلادی) باز می گردد.
این فرآیند اولین بار برای قالب گیری مواد نیمه مایع فلزی با استفاده از نوع ساده ای از ماشین ها به کار گرفته شد. اولین پلیمری که در این صنعت مورد استفاده قرار گرفت (همانند بسیاری دیگر از تکنولوژی های شکل دهی مواد پلاستیکی)، پلی وینیل کلراید( PVC) بود. این اتفاق در دهه 1930 میلادی افتاد.پس از جنگ دوم جهانی و در اواخر دهه 1950 میلادی، با دو واقعه مهم یعنی تولید پودر پلی اتیلن و استفاده از آن به جای رزین های مایع و ساخت کوره های سیرکولاسیون هوای داغ، انقلابی در این صنعت به وجود آمد.







morteza بازدید : 183 شنبه 06 مهر 1392 نظرات (0)

 

فرايند توليد لوله های پلی اتيلن دو جداره (اسپیرال)

 

با توجه به توسعه شبکه فاضلاب و آبرسانی ، استفاده از لوله های پلی اتیلنی اسپیرال افزایش چشم گیری پیدا کرده است لذا در این مطلب

در اين تكنولوژي توليد، از دو اكسترودر مجزا، يكي جلوله اسپیرال پلی اتیلن جهت توليد پروفيل هاي توخالي با سطح مقطع مستطيلي (داكت) (Duct profile) و ديگري جهت توليد پروفيل خط جوش (با سطح مقطع I شكل) (Strip profile) بين پروفيل هاي داكت استفاده مي گردد.

 در چيدمان خط توليد اين دو اكسترودر بصورت عمودي بر هم در نظر گرفته شده و بطوريكه پروفيل داكت پس از خروج از داي اكسترودر تحت تانك خلا كاليبره شده و با عبور از حمام خنك كاري تا اندازه اي سرد شده كه مشخصات ابعادي خود را بتواند حفظ كند و در عين حال دماي لازم جهت برقراري جوش مناسب با پروفيل خط جوش را كه توسط اكسترودر دوم توليد مي گردد را داشته باشد.

مهندس بازدید : 263 پنجشنبه 28 شهریور 1392 نظرات (0)


پژوهشگران دانشگاه ارومیه موفق به ساخت پلیمر‌های سه بعدی جاذب فلزات سنگین سمی شدند.

پژوهشگران دانشگاه ارومیه به منظور دستیابی به تهیه پلیمرهای سه بعدی عامل‌دار با قابلیت جذب یون‌های فلزی سنگین ‏ پلیمر پلی (استایرن-آلترناتیو-مالئیک انیدرید) را اصلاح کردند.دانشیار شیمی پلیمر ‏دانشگاه ارومیه ویکی از مجریان این طرح گفت: در این طرح ابتدا رزین عاملدار پلی (استایرن-آلترناتیو-مالئیک انیدرید) اصلاح ‏شده با 3-آمینوبنزوئیک اسید سنتز شده و سپس این رزین به منظور تهیه نانوذرات سه بعدی کی‌لیت‌کننده با 1و2 دی آمینو اتان و یا 1و3 دی آمینو پروپان در حضور امواج التراسونیک تحت واکنش شیمیایی ‏قرار گرفته است. پیمان نجفی مقدم افزود: این کار تحقیقاتی که منجر به تهیه پلیمری از نوع رزین سه بعدی عاملدار با قابلیت جذب فلزات سنگین از محیط‌های ‏آبی برای نخستین بار درجهان شده است، در مورد فلزات انتخاب شده کاملا عملکرد کمیتی داشت.



By:samira

مهندس بازدید : 119 جمعه 22 شهریور 1392 نظرات (0)


دانشجوی جوان هلندی طرح مفهومی یک وسیله شناور را ارائه کرده است که می تواند در مدت پنج سال تمامی آب های جهان را از زباله های پلاستیکی پاکسازی کند.

«بویان اسلات» دانشجوی 19 ساله هلندی طرح مفهومی پاکسازی اقیانوس (ocean cleanup) را ارائه کرده است. بر اساس ادعای طراح، این دستگاه شناور قادر به جمع آوری 20 میلیارد تن زباله پلاستیکی از آب دریاها و اقیانوس های مختلف جهان است. طرح مفهومی این محقق جوان شامل مجموعه ای از پلت فرم های شناور است که بدون آسیب زدن به محیط طبیعی دریا و زندگی موجودات دریایی از جمله پلانکتون ها، پلاستیک های شناور را شکار می کند. به جای استفاده از تور برای بدام انداختن زباله ها، از غلتک های شناوری استفاده می شود که زباله های پلاستیکی را بداخل دستگاه هدایت می کنند و همزمان آب و سایر موجودات دریایی بدون آسیب از بخش دیگر خارج می شوند.



در کنار آرایه های خورشیدی، مجموعه ای از پردازنده های زیر آبی با عبور جریان آب، اقدام به تولید انرژی مورد نیاز دستگاه می کنند.



By:samira

مهندس بازدید : 255 چهارشنبه 30 مرداد 1392 نظرات (0)


شرکت نوآوران شانی پلاستیک (از زیر مجموعه های گروه صنعتی پیشگامان شادمهر) به تازگی مستربچ مقاوم در برابر UV جدیدی به بازار عرضه کرده که برای استفاده در فیلمهای مصرفی در بخش کشاورزی و گلخانه ها مناسب می باشد. این مستربچ جدید SHUV نام دارد و برپایه پلی اتیلن می باشد. بنا بر اعلام شرکت شانی پلاستیک، آزمون اسپکتروفتومتر انجام شده بر روی نمونه هایی از این مستربچ که در شرایط آب و هوایی تسریع شده تست شده اند، نشان داده است که تفاوت رنگ ایجاد شده در این محصول پس از گذشت 3 سال 2/1 و پس از گذشت 10 سال 1/2 می باشد. ضمنا این مستربچ به نحوی طراحی شده است که هرگونه بو و رایحه ناخوشایند را از فیلمهای پلی اتیلن تولیدی حذف می نماید. این ویژگی به تولید کنندگان فیلم پلی اتیلن این امکان را می دهد که تا بتوانند از پلی اتیلن بازیافتی در فرمولاسیون تولید محصولات فیلم خود بدون ایجاد بو و رایحه ناخوشایند بهره ببرند.




By:samira

morteza بازدید : 196 دوشنبه 28 مرداد 1392 نظرات (0)

ظروف یکبار مصرف نفوذ زیادی در زندگی روزمره انسان ها پیدا کرده اند ، لذا آشنایی با خط تولید ظروف یکبارمصرف فوم و شناخت روش تولید آن مفید فایده بنظر می رسد. در این مطلب سعی کرده ایم تا شما را با روش تولید ظروف فوم (اسفنجی) به عنوان یکی از پرکاربرد ترین انواع ظروف یکبار مصرف آشنا سازیم

ظرف یک بار مصرف، ظرفی است ساخته شده از کاغذ، پلاستیک و یا مقوا که به شکل‌های لیوان، بطری، بشقاب و ... که از پلیمرهای گوناگون ساخته می‌شود.

سابقه استفاده از ظروف یکبار مصرف به سال 1359 برم یگردد. اما تولید ظروف یکبار مصرف نسل جدید از جمله ظروف یکبار مصرف اسفنجی(فوم پلی استایرن) از 5 سال اخیر آغاز شده است.

ظروف یکبار مصرف پلاستیکی از پلیمرهاي مختلفی تولید می شوند:

-1 پلی اتیلن با دانسیته بالا - HDPE

-2 پلی پروپیلن

-3 پلی استایرن

هر کدام از این مواد اولیه خصوصیات ویژه اي در محصول ایجاد می کنند. براي نمونه براي بسته بندي و نگهداري روغن، سرکه و محصولات لبنی همچون شیر، دوغ و ماست، همچنین مواد غذایی گرم و مرطوب از ظروف پلی اتیلن سفیدرنگ استفاده شده و ظروف پلی پروپلین سفیدرنگ نیز براي بسته بندي محصولات لبنی همانند ماست، خامه و پنیر و مواد غذایی گرم و مرطوب مناسب می باشد.

پلی اتیلن و پلی پروپیلن بصورت صفحه اکسترود شده و در دسترس هستند اما شکل دهی(قالبگیري) آنها مشکل است. زیرا گرماي ویژه بالا در آنها (که منجر به کاهش سرعت گرم کردن می شود) همراه با سرعت انتقال حرارت پائین شان، باعث می شود در قالبگیري با مشکل مواجه شویم.

اشکال دیگر این پلیمرها به دلیل قابلیت کریستالی شدن آنها می باشد. دمایی که پلی پروپیلن و پلی اتیلن در آن دما شکل پذیر می شوند خیلی پایین تر از نقطه نرمی آنها نمی باشد و به همین دلیل صفحات آنها سست شده و در قالبگیري مشکل ایجاد خواهد شد. در ضمن پلی پروپیلن به دلیل خاصیت کریستالی در طول فرآیند تولید ظروف، شفافیت خود را نیز از دست می دهد.

 

morteza بازدید : 200 دوشنبه 28 مرداد 1392 نظرات (0)

توليد پليمرهاي زيست تخريب‌پذير شامل سه مرحله توليد گرانول گياهی از نشاسته، توليد ورق گياهي و در پايان توليد انواع ظروف مي‌باشد.

فرایند تولید گرانول گیاهی

در این مرحله مخلوط تهیه شده از نشاسته ذرت و مواد افزودنی در میکسر حرارتی بصورت کامپاند یکنواخت و هموژن در می آید .

به نشاسته ذرت اصلاح شده مواد افزودنی چون موم عسل ، اسیدهای چرب گیاهی و بیزوواکس و سلولز و ... جهت ارتقاء خواص فیزیکی پلیمر چون براقیت ،نرمی و مقاومت حرارتی اضافه می گردد و پس از مخلوط شدن کامل در میکسرهای حرارتی ویژه به صورت گرانول در آمده و به بخش اکستروژن منتقل می گردد . 

 

مهندس بازدید : 146 شنبه 19 مرداد 1392 نظرات (0)


در حالی که تاسیس شهرک های صنایع تکمیلی جزو برنامه های اصلی در ایران است، برنامه تاسیس پارک پلاستیک در تایلند و هندوستان هم به صورت جدی دنبال می شود. شرکت شیمیایی PTT تایلند درصدد است با سرمایه ای با ارزش 96.6 میلیون دلاری، یک پارک صنعتی پلاستیک ها را در منطقه  Reyong تایلند راه اندازی نماید و به منظور کاهش هزینه های (برق، آب، انبارداری و تدارکات) و کنترل بر فعالیت های صادراتی، شرکت های متوسط و کوچک را در یک محل در منطقه جنوب شرقی آسیا، متمرکز و حمایت نماید.در حال حاضر ظرفیت اسمی تولید پلاستیک ها در این منطقه 1.5 میلیون تن در سال است که این شرکت ها فقط 500 هزار تن از مواد تولیدی را روانه بازار محلی کرده اند. لازم به یادآوریست که این مجتمع تایلندی (با 49 درصد سهم) با مجتمع پتروشیمی اندونزی (با 51 درصد سهم) به منظور سهولت در امر کسب و کار و صادرات خود، سرمایه گذاری مشترک jv انجام داده است که تا سال 2017 به بهره برداری خواهد رسید.دولت هند تصمیم دارد تا پایان دوره 5 ساله 2017-2012 در نیمه شمالی کشور، شش پارک پلاستیک دایر کند. احداث این پارک ها به منظور جمع آوری شرکت های کوچک و متوسط به دور هم و آشنایی با عملیات بازیافت و ارائه تکنولوژی مدرن در صنعت پلاستیک صورت می گیرد.

به نظر مسوول این پروژه استفاده درست از پلاستیک در صنعت کشاورزی به کشاورزان محلی در افزایش تولید محصول و کیفیت آن و استفاده بهینه از منابع آب، کمک می کند.



By: Samira

مهندس بازدید : 157 دوشنبه 14 مرداد 1392 نظرات (0)


دستاورد محققان شرکت بیک، تحولی جدید در خودکارهای پلاستیکی کریستال محسوب شده و امکان نوشتن بر روی تمام سطوح لمسی در زوایای مختلف را فراهم می‌کند. با توسعه فناوری صفحات لمسی در گوشی‌های تلفن همراه هوشمند و تبلت ها، خودکارهای سنتی در حال فراموش شدن هستند، به همین علت شرکت بیک محصول جدیدی را معرفی کرده است که علاوه بر کارآیی خودکار معمولی از قابلیت نوشتن بر روی صفحات لمسی برخوردار است. قلم ویژه صفحات لمسی شش میلیمتری Cristal Stylys در اصل نسخه جدیدی از خودکارهای پلاستیکی کریستال محسوب می‌شود؛‌ قلم ویژه صفحات لمسی جایگزین بخش پلاستیکی انتهای خودکار سنتی شده و امکان نوشتن در هر زاویه ای بر روی هر صفحه لمسی را فراهم می کند.


By: Samira

morteza بازدید : 229 جمعه 04 مرداد 1392 نظرات (1)

تاریخچه

اولین قدم در مورد صنعت پلاستیک ، توسط فردی به نام وایسا هیکات انجام گرفت که تلاش می‌کرد ماده‌ای بجای عاج فیل تهیه کند. چون عاج فیل بعنوان ماده‌ای سخت ، گرانقیمت و همینطور کمیاب کاربردهای فراوانی داشت. وی توانست نیترات سلولز را (که به غلط نیتروسلولز گفته می‌شود) از سلولز تهیه کند. پس نیترات سلولز اولین پلاستیک با منشا طبیعی است.

img/daneshnameh_up/7/7e/group.jpg

 

ویژگیهای مواد پلاستیکی

یک ویژگی مهم مواد پلاستیکی در صنعت ، فرآیند پذیر بودن یا Processible بودن آن است. اگر ماده‌ای قابل ذوب یا قابل حل باشد، در صنعت قابل استفاده است و گرنه نمی‌توان از آن استفاده صنعتی کرد. چون نمی‌توانیم آن را برای تهیه مواد بکار ببریم.

ویژگی سلولز و نیترات سلولز

سلولز نه قابل حل و نه قابل ذوب است و قبل از ذوب تجزیه می‌شود. پس فرآیند پذیر نیست. اما نیترات سلولز هم قابل حل و هم قابل ذوب است. یعنی وایسا هیکات ، سلولز فرآیند ناپذیر را به نیترات سلولز فرآیند پذیر تبدیل کرد.

ویژگی استات سلولز

نیترات سلولز ایراداتی دارد. از این رو تلاش برای جایگزین کردن یک پلاستیک دیگر به جای آن آغاز شد. در سال 1908 مایلز استات را تهیه کرد که هم مزیت نیتروسلولز را دارد و هم کارکردن با آن آسانتر است و خطرات کمتری دارد.

اولین پلاستیک سنتزی

اولین پلاستیک سنتزی ، رزین فنل- فرمالدئید بود که در تلاش برای ساخت مواد پلیمری کاملا سنتزی ، در سال 1907 لئو بلکند موفق شد از متراکم کردن فنل با فرمالدئید ، رزین فنل فرمالدئید را که بعدها تحت عنوان بالکیت (بعنوان محصول نهایی) نامیده شد، تولید کند. این رزین هم در محیطهای اسیدی و هم قلیایی قابل تهیه است.

محیط اسیدی/ نوالاک /بالکیت
محیط بازی/ رزول/ رزیتول /رزیت
درباره ما
Profile Pic
سلامی چو بوی خوش هیدروکربنهای آروماتیک برشما که قلبهایتان همچون فلزات قلیایی الکترون های وجودتان را سخاوتمندانه به ما بخشیدند و مستحکم ترین پیوندقلبی را ایجاد کردند ، ما از با شما بودن چیزی فراتر از استوکیومتری زندگی ومولاریته شادیها آموختیم امیدواریم محلول زندگی تان همواره شفاف و معادلات زندگی تان پیوسته موازنه شده و پیوند خانوادگی تان یونی ترین پیوندها و بختتان همواره به سفیدی سدیم کلرید و محلول زندگی تان از عشق و محبت فراسیرشده باشد با بیشترین درصد خلوص دوستتان داریم وبا بالاترین غلظت به شما خوشامد میگوئیم .با مادرتماس باشید polymerpt2@yahoo.com دانشجویان مهندسی پلیمر دانشگاه پیام نور تبریز
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کلاس درس کدوم استاد رو بیشتر دوست دارین؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 259
  • کل نظرات : 46
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 200
  • آی پی امروز : 74
  • آی پی دیروز : 25
  • بازدید امروز : 85
  • باردید دیروز : 114
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 257
  • بازدید ماه : 199
  • بازدید سال : 6,960
  • بازدید کلی : 179,375
  • کدهای اختصاصی

    ابزار وبمستر