loading...
هسته علمی مهندسی پلیمر دانشگاه پیام نور تبریز
مهندس بازدید : 412 شنبه 02 آذر 1392 نظرات (4)

پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد با بهره‌گیری از روش مکانوشیمیایی موفق به تولید نانوکامپوزیتی به عنوان پوشش‌های سطحی بر روی پروتزهای ارتوپدیک و کاشتنی‌های دندانی شدند که از پایداری شیمیایی بالاتر و سرعت انحلال کمتری در محیط‌های زیستی برخودار است. مهندس بهمن نصیری تبریزی، کارشناس ارشد مهندسی مواد و مدرس و پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد در این باره اظهار کرد: در میان محدوده وسیعی از مواد پیشرفته، بیوسرامیک‌ها و کامپوزیت‌های بر پایه آن به دلیل ارائه خواص مطلوب زیستی و عدم بروز اثرات نامطلوب در محیط فیزیولوژیک بدن، به عنوان بهترین مواد جایگزین در کاربردهای استخوانی شناخته شده‌اند. در این میان، هیدروکسی آپاتیت به عنوان فاز اصلی معدنی استخوان در بسیاری از کاربردهای زیستی-پزشکی مورد توجه است. با این وجود نرخ انحلال بالا در محیط‌های فیزیولوژیک، مقاومت به خوردگی پایین در محیط‌های اسیدی و پایداری شیمیایی ضعیف در دماهای بالا کاربرد وسیعتر این ماده ارزشمند را با محدودیت مواجه کرده است.



By:samira

مهندس بازدید : 261 یکشنبه 26 آبان 1392 نظرات (0)

گروه خودروسازی ولوو Volvo یک مفهوم انقلابی را توسعه داده و قادر است وزن ساختار قطعات ذخیره کننده انرژی (باتری) را کاهش دهد . این کار باعث بهبود مصرف انرژی در وسایل نقلیه برقی می گردد. این مواد شامل الیاف کربن، باتری هایی با ساختار نانو و خازن های بسیار قوی می باشند که باعث می شوند قطعات ذخیره کننده انرژی با وزن سبکتری ارائه گردد. این قطعات، در خودرو فضای کمتری را اشغال می کنند و دارای ساختار موثرتری هستند، ضمناً با محیط زیست نیز سازگارتر می باشند.با ترکیب الیاف کربن و رزین پلیمری، یک ساختار غیر مادی بسیار پیشرفته ایجاد می گردد و در نتیجه خازن هایی با ساختار فوق العاده قوی تولید می شود.


By:samira

مهندس بازدید : 311 پنجشنبه 16 آبان 1392 نظرات (0)

تیم اوراکل و شرکت بوئینگ امریکایی که برندگان سی و چهارمین جام امریکا هستند در حال همکاری با یکدیگر جهت بازیافت بیش از سه تن الیاف کربن از قایق بادبانی USA-71 هستند. این قایق برای جام مبارزات انتخاباتی امریکا در سال 2003 ساخته شده بود.بدنه و دکل پردازش شده این قایق بادبانی مسابقه ای، اولین و بزرگترین ساختار کربنی خواهد بود که تا کنون بازیافت شده است. با استفاده از مواد کامپوزیتی می توان ساختار سبکتر و ساده تری ایجاد نمود واین امر به نوبه خود باعث افزایش بهره وری سوخت می گردد. همچنین ساختارهای کامپوزیتی دچار فرسودگی و زنگ زدنی نیز نمی گردد.با استفاده از ساختار کامپوزیتی در شناور این قایق ، وزن شناور سبکتر می گردد و حتی در مقایسه با یک شناور سنگینتر از قدرت بیشتری برخوردار است.


By:samira

مهندس بازدید : 280 سه شنبه 07 آبان 1392 نظرات (0)

مهندسان شیمی و نفت دانشگاه‌ صنعتی شریف با استفاه از نتایج سطح پاسخ، موفق به ارائه فیلم نانوبیوکامپوزیتی مناسب برای بسته بندی مواد غذایی شدند. به نقل از ستاد نانو، امیر حیدری، دانشجوی دوره دکتری مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف و عضو هیات علمی گروه مهندسی شیمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه محقق اردبیلی در مورد این تحقیقات گفت: یافته‌های این تحقیق در قالب یک مقاله ارائه شده که بخشی از دستاوردهای پایان‌نامه دکتری من تحت عنوان «ساخت و مطالعات خواص مکانیکی و زیست تخریب پذیری فیلم نانوبیوکامپوزیتی برای بسته‌بندی مواد غذاییِ» است. این پایان نامه در خصوص تأثیر فرمولاسیون (میزان نانوذرات سدیم مونت موریلونیت و گلیسرول) بر خصوصیات کاربردی فیلم‌های حاصل از نشاسته ذرت است.



By:samira

مهندس بازدید : 216 جمعه 12 مهر 1392 نظرات (0)


پیش بینی می شود در آینده، هواپیماهای ارتش آمریکا از مواد کامپوزیتی ساخته شوند که آزمایشگاه کامپوزیتهای پیشرفته PIF* در این کشور (Prototype Integration Facility) آماده انجام چنین کاری است. بخشی از واحد فنی مهندسی مرکز AMRDEC* به نام آزمایشگاه کامپوزیتهای پیشرفته PIF از چندین سال پیش تا کنون، موفق به طراحی و ساخت قطعات تعمیراتی شده است که برای تعمیر از مواد کامپوزیت آسیب دیده در قطعات هواپیما استفاده می کند.از صلاحیتهای این مرکز (AMRDEC) انجام تحقیق و توسعه می باشد که تا مرحله پیاده سازی و نمونه سازی سریع پیش می رود، همچنین مهمترین کار این مرکز کمک به پیشرفت تکنولوژی کامپوزیتها است که با این کار نیروهای نظامی امریکا را در حال حاضر و آینده توانمندتر می نماید.



By:samira

مهندس بازدید : 198 چهارشنبه 03 مهر 1392 نظرات (0)

شرکت کمو بایکز (Kemo Bikes) سری جدیدی از دوچرخه های جدید خود را در نمایشگاه اروبایک (Eurobike) در کشور آلمان در معرض نمایش قرار میدهد. این نمونه بدنه دوچرخه KE-R8 5KS با استفاده از پارچه کربنی تکسترم ساخته شده است.تکسترم نسل بعدی مواد الیاف کربن در صنعت دوچرخه سازی است که از نخهای پهن ساخته میشود. این نخها محصول را به وزن بسیار سبک با عملکرد بالا میرساند. شرکتهای تولیدی از این فناوری در مقایسه با سایر مواد الیاف کربن به خاطر ویژگی های برتری که ایجاد مینماید (کاهش وزن و استحکام) استفاده مینمایند.
 
ماریو کومالیا (Mario Comalli) مدیر پژوهش و توسعه شرکت کمو بایکز میگوید استفاده از تکسترم کلیدی برای بدست آوردن عملکرد و وزن مناسب و همچنین استحکام عالی در نمونه محصولات ما بود. این ویژگی ها باعث میشوند بتوانیم به راحتی تکسترم را به بازار مصرف کننده معرفی کنیم.



By:samira

مهندس بازدید : 223 پنجشنبه 28 شهریور 1392 نظرات (0)


اخیراً مرکز پژوهش و نوآوری اقتصاد در محیط زیست، کریب (CRIBE) به همراه شرکت گرین کر کامپوزیتز (GreenCore Composites) فرایند جدید سبز را توسعه داده اند که این فرایند اجازه خواهد داد الیاف چوب در بسیاری از محصولات جدید منجمله بسته بندی، کاربردهای ساخت وساز، تخته ها و ظروفهای گوناگون مورد استفاده قرار گیرند. این فرایند جدید به همراه فن آوری NCell شرکت گرین کر کامپوزیتز باعث شدند، محصولات ساخته شده با الیاف شیشه ، الیاف چوب و سایر ترکیباتی مواد کامپوزیتی توسعه یابند. در این پروژه مهم، مرکز پژوهشی کریب مبلغ 320000 دلار برای شرکت گرین کر کامپوزیتز تامین نمود تا که این شرکت به عنوان پیشرو در کامپوزیت الیاف طبیعی در بازار محسوب شود.


By:samira

مهندس بازدید : 285 پنجشنبه 28 شهریور 1392 نظرات (0)


شرکت کامپوزیت ادونتج (Composite Advantage) اولین عرشه کامپوزیتی را برای پل عبور وسایل نقلیه در شهر واشنگتن تولید نمود و این پل را فایبر اسپن (FiberSPAN) نامید.

 این شرکت توضیح میدهد که بتن و میلگرد فولادی پوسیده که با الیاف تقویت شدند، باعث کاهش وزن دیوارهای کانال شدند که در نتیجه باعث سبک تر شدن وزن عرشه پل میشوند. همچنین در این پروژه معمولاً جایگزینی عرشه پل، طی نیم ساعت تکمیل میشود تا عرشه کامپوزیتی برای ارتباط برقرار کردن با خطوط زیر پل منجمله خطوط ارتباطات، گاز، آب آمادگی پیدا کند. پانلهای عرشه پل فایبر اسپن که وزن کم و مقاومت خوردگی دارند تنها طی یک روز روی سازه فولادی نصب شدند و روز دیگر برای پیچ دادن پانلها، برش داربستهای جوش داده شده و در نهایت اضافه نمودن سنگ فرش پلیمری تقویت شده با الیاف اختصاص یافته است.



By:samira

مهندس بازدید : 238 سه شنبه 12 شهریور 1392 نظرات (0)

ضخامت میله کامپوزیتی که از الیاف کربن ساخته شده، حدود 80 میلی متر است این میله طوری طراحی شده که میتواند بار سنگین و نیروی چرخشی را در توربین بادی تحمل نماید. طول این میله بیش از هشت و نیم متر و قطر آن نزدیک به یک متر است. و حدوداً در زمان 40 ساعت ساخته میشود. در ساخت میله کامپوزیتی از سیستم اپوکسی با طول عمر بالا استفاده میشود.

میله کامپوزیتی ساخته شده با الیاف کربن منعطف است در حین خم شدن استحکام خمشی بالائی دارد و طوری طراحی شده که میتواند بار سنگین و نیروی چرخشی را در توربین بادی تحمل نماید. در طراحی این میله از مواد کامپوزیتی به طور هوشمندانه استفاده شده است. میله کامپوزیتی منعطف و سبک وزن، میتواند در فضای محدود هندسی نیروی چرخشی را به خوبی انتقال دهد.



By:samira

مهندس بازدید : 325 یکشنبه 10 شهریور 1392 نظرات (0)


اخیراً برای تولید جلیقه ضد گلوله، کامپوزیت زمینه پلیمری جدید ابداع شده است که میتواند انرژی ضربه ناشی از اصابت گلوله را جذب کند. این کامپوزیت که ضخامت آن 20 نانومتر است (ضخامت یک مولکول آب تنها یک نانومتر است)، مانند یک لایه ضد گلوله عمل میکند و در صورت اصابت گلوله به جلیقه، گلوله منحرف میگردد و به داخل آن نفوذ نمی کند. ضمناً این کامپوزیت میتواند به سرعت محل اصابت گلوله را ترمیم نماید.

این کامپوزیت که ضخامت آن به اندازه لبه یک تیغ است، در آینده از جان نیروهای نظامی حفاظت خواهد کرد. کامپوزیت جدید توسط محققان دانشگاه رایس (واقع در ایالت تگزاس) و محققان موسسه فناوری ماساچوست (ام ای تی) ابداع شده است. در مرکز فناوریهای نانوی موسسه ام ای تی محققانی از صنایع نظامی نیز حضور داشتند که روی این کامپوزیت آزمایش سختی سنجی (آزمایش هایی نظیر مقاومت در برابر برش با سایش و مقاومت در برابر فرو رفتن) انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که لایه های کامپوزیتی 20 نانومتری بلافاصله محل اصابت گلوله را پر کنند.



By:samira

مهندس بازدید : 229 پنجشنبه 07 شهریور 1392 نظرات (0)


گروه تیجین (Teijin) اعلام نمود که شرکت های توهو تناکس (Toho Tenax) و جی اچ کرفت (GH Craft)، دانشگاه کگاکوین (Kogakuin) ژاپن را در پروژه توسعه اتومبیل ساخته شده از CFRP (پلاستیکهای تقویت شده با الیاف کربن)، حمایت کردند. گروه تیجین بافت سبکی را که از الیاف کربن شرکت تناکس ساخته شده، تامین مینماید. این بافت در طراحی بدنه اتومبیل CFRP استفاده میشود. شرکت جی اچ کرفت نیز جهت توسعه بدنه اتومبیل کامپوزیتی ساخته شده با الیاف کربن در مرحله طراحی، همکاری نموده است.شرکت توهو تناکس با شرکت ساکی اوکس (Sakai Ovex) در سال 2010 بافت سبک الیاف کربن را با ضخامت شش صدم میلی متر را توسعه داد. محصول CFRP که با این ماده ساخته شده این امکان را فراهم مینماید که بدنه سبکی ساخته شود که برای تحمل شرایط مسابقه، دارای ویژگی استحکامی و سفتی مورد نیاز را پاسخگو است و وزن بدنه را به حداقل میرساند.




By:samira

مهندس بازدید : 165 پنجشنبه 07 شهریور 1392 نظرات (0)


قطعات الکترونیکی انعطاف‌پذیر دارای کاربردهای متعددی است. برای مثال می‌توان از این قطعات در نمایشگرهای انعطاف‌پذیر، باتری‌ها و ادوات پزشکی استفاده کرد. نیکولاس کوتوف و همکارانش موفق شدند با افزودن نانوذرات طلا به پلی‌اورتان هدایت الکتریکی آن را افزایش دهند با این کار می‌توان صفحه‌های رسانا و انعطاف‌پذیر تولید کرد. این گروه تحقیقاتی از دانشگاه میشیگان نشان دادند که وجود نانوذرات طلا در ساختار پلیمر استحکام پلیمر را نیز بهبود می‌دهد.این کامپوزیت، حاوی نانوذرات به صورت فلز منعطف عمل می‌کند. از این روش می‌توان برای تولید کامپوزیت‌هایی حاوی نانوذرات مختلف استفاده کرد که کاربردهای متنوعی نیز خواهد داشت.
این کامپوزیت در صورتی که دو برابر حالت اولیه خود کشیده شود هنوز رسانای الکتریکی خوبی است، پژوهشگران می‌کوشند تا این ساختار را به اشکال مختلف نظیر زیگزاگی یا فنری شکل در آورند. پژوهشگران این پروژه از این که افزودن نانوذرات طلا به پلیمر پلی‌اورتان می‌تواند انعطاف‌پذیری و تعداد الکترون‌های در حال حرکت را افزایش دهد شگفت‌زده هستند.



By:samira

درباره ما
Profile Pic
سلامی چو بوی خوش هیدروکربنهای آروماتیک برشما که قلبهایتان همچون فلزات قلیایی الکترون های وجودتان را سخاوتمندانه به ما بخشیدند و مستحکم ترین پیوندقلبی را ایجاد کردند ، ما از با شما بودن چیزی فراتر از استوکیومتری زندگی ومولاریته شادیها آموختیم امیدواریم محلول زندگی تان همواره شفاف و معادلات زندگی تان پیوسته موازنه شده و پیوند خانوادگی تان یونی ترین پیوندها و بختتان همواره به سفیدی سدیم کلرید و محلول زندگی تان از عشق و محبت فراسیرشده باشد با بیشترین درصد خلوص دوستتان داریم وبا بالاترین غلظت به شما خوشامد میگوئیم .با مادرتماس باشید polymerpt2@yahoo.com دانشجویان مهندسی پلیمر دانشگاه پیام نور تبریز
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کلاس درس کدوم استاد رو بیشتر دوست دارین؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 259
  • کل نظرات : 46
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 200
  • آی پی امروز : 23
  • آی پی دیروز : 25
  • بازدید امروز : 26
  • باردید دیروز : 114
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 198
  • بازدید ماه : 140
  • بازدید سال : 6,901
  • بازدید کلی : 179,316
  • کدهای اختصاصی

    ابزار وبمستر