loading...
هسته علمی مهندسی پلیمر دانشگاه پیام نور تبریز
morteza بازدید : 227 شنبه 06 مهر 1392 نظرات (0)

 

 

فیلم های شرینگ شرایط فوق العاده ای را جهت نگهداری، بسته بندی shiringو البته جابجایی و حمل آسان محصولات فراهم آورده است. رفته رفته این محصول به دلیل خصوصیات منحصر به فردش مانند انعطاف پذیری، سبکی، راحتی استفاده، قیمت مناسب در صنعت بسته بندی جایگاه ویژه ای در بسته بندی محصولاتی چون قوطی ها، بطری ها، کنسرو ها و همچنین جعبه های کوچک پیدا کرده است.

از قابلیت های فیلم های شرینک میتوان به موارد زیر اشاره نمود.

_استحکام کششی بالا در جهت طولی

_درصد کشش تا حد پارگی بالا در جهات طولی و عرضی

_مقاومت پارگی بالا در جهت عرضی

_انرژی شکست بالا

_قابلیت رنگ پذیری و دوخت مناسب

_مقاومت مکانیکی بالا در برابر سوراخ شدگی

امروزه تولید فیلم های پلی اتیلن به عنوان یکی از فعالیت های تجاری در سرتاسر دنیا به حساب می آید. علت این توجه، برخی خواص ویژه این فیلم ها نظیرشفافیت بالا، استحکام و پایداری آن است. مورد استفاده از این فیلمها از ساک های دستی خانگی تا بسته بندی صنعتی و پزشکی می باشد.

 

 

 

morteza بازدید : 206 شنبه 06 مهر 1392 نظرات (0)

 

 

فرآیند قالبگیری دورانی(Rotational Moldig)  یا به اختصار روتومولدینگ (Rotomoldig) یکی از فرآیندهای شکل دهی مواد پلاستیکی به شکل تو خالی است. قدمت این صنعت به حدود 150 سال پیش (سال 1855 میلادی) باز می گردد.
این فرآیند اولین بار برای قالب گیری مواد نیمه مایع فلزی با استفاده از نوع ساده ای از ماشین ها به کار گرفته شد. اولین پلیمری که در این صنعت مورد استفاده قرار گرفت (همانند بسیاری دیگر از تکنولوژی های شکل دهی مواد پلاستیکی)، پلی وینیل کلراید( PVC) بود. این اتفاق در دهه 1930 میلادی افتاد.پس از جنگ دوم جهانی و در اواخر دهه 1950 میلادی، با دو واقعه مهم یعنی تولید پودر پلی اتیلن و استفاده از آن به جای رزین های مایع و ساخت کوره های سیرکولاسیون هوای داغ، انقلابی در این صنعت به وجود آمد.







morteza بازدید : 177 شنبه 06 مهر 1392 نظرات (0)

 

 

 عایق های رطوبتیisogam

بشر نخستين هنگام تابش آفتاب مشاهده كرد اگر زير درختان و يا در پناه صخره هاي بزرگ برود از آفتاب و گرمايش در امان است و همينطور مشاهده كرد كه در هنگام بارندگي برف يا باران اگر زير درختان پهن برگ و يا در غارها پناه بگيرد خيس نمي شود . و يا كمتر خيس مي شود. پس دريافت كه مهمترين عضو يك پناهگاه سقف آن است و بعدها براي ساخت خانه هاي خود بر خلاف امروز نخست ا ز سقف خانه شروع كرد.

انسان هاي ساكن كوهها براي ساخت خانه هاي خود مشكل چنداني نداشتند زيرا به راحتي مي توانستند غارهايي را پيدا كنند كه هم ديواره محكم و سقف محكمي دارند . و در ضمن نياز به عايق بندي سقف ها نيز نبود . اما انسان هاي ساكن دشت ها بنا به گفته كارش ناسان باستان شناسي خانه هاي خود را با چوب و به صورت بيضوي ومقاطع مثلثي مي ساختند اما در فصل بارندگي از شكاف بين اين چوب ها آب به داخل خانه نفوذ مي كرد . وباعث خاموش شدن آتش و خيس شدن محوطه خانه مي شد.

 



morteza بازدید : 183 شنبه 06 مهر 1392 نظرات (0)

 

 

طرح حاضر سعی دارد نکات فنی و مالی طرح تولید فوم پلی استایرن ضد آتش، یونولیت بسته بندی و یونوبلوک  مساحت 2000 مترمربع بیان دارد.

پلي استايرن انبساطي يا به اختصار EPS که از نظر ظاهري مانند فوم پلي استايرن ضد آتش مي باشد گرانولي سبك و سفيد رنگ است. اين ماده اولين بار در سال 1950 توليد گرديد. انبساط اين محصول در اثر وجود مقداري گاز پنتان است كه به صورت حل نشده در هنگام توليد در داخل آن محبوس مي شود. اين گاز در اثر حرارت ناشي از بخار آب از داخل دانه هاي پلي استايرن خارج شده و باعث انبساط آن مي گردد. در اثر خروج اين گاز حجم دانه هاي پلي استايرن تا ٤٠ برابر اندازة اولية آنها افزايش مي يابد. بعد از عمليات انبساط، دانه هاي منبسط شده بر حسب نوع كاربرد قالب گيري مي شوند.

 پلي استايرن انبساطي محصولي است كه براي محيط زيست و انسان مشكلي ايجاد نمي كند. عدم آسيب رساني به محيط زيست در تمام مراحل ساخت، كاربرد و بازيافت يا دور ريزي اين محصول به چشم مي خورد. فوم پلي استايرن ضد آتش در واقع پلي استايرن مقاوم در برابر آتش مي باشد.

در ابتداي سال ١٩٥٠ شركت BASF يك فرآيند دو مرحله اي براي توليد فوم پلي استايرن را گسترش داد. در اين فرآيند مرحله اول شامل تهيه دانه هاي حاوي توزيع يكنواخت عامل پف زا توسط روش پليمريزاسيون سوسپانسيوني مونومر استايرن بوده كه در مرحله دوم اين ماده در داخل يك قالب فرآيند مي گردد. سهولت توليد محصول به هر شكل و اندازه از مزاياي اين روش بوده كه باعث توسعه آن شد. با معرفي فوم پلي استايرن به بازار و كاربردهاي آن در صنعت ساختمان و ساير صنايع، اين فوم جايگاه خود را در اين صنعت يافته است.

 

ویژگیهاي فوم پلی استایرن ضد آتش

:: ضد حريق

:: عايق حرارتي خوب

:: خواص مكانيكي ايده ال (مقاومت در برابر فشار و ميرا نمودن شوك وارده)

:: غير حساس بودن به آب

:: توانايي قالبگيري و برش در اشكال مختلف

:: امكان بازيافت

:: هزينه كم به ازاي واحد حجم

:: بالا بودن نسبت سفتي به وزن به طوري كه قطعات ساخته شده داراي وزن كم و استحكام خوب هستند.

:: دانسيته پايين

 


morteza بازدید : 204 شنبه 06 مهر 1392 نظرات (0)

 

 

وقتي كه اجزاي فرمولاسيون فوم با يكديگر اختلاط پيدا كردند، واكنش هاي شيميايي بطور همزمان شروع مي شود، پس از گذشت زمان اندكي، رنگ سيستم در حال واكنش كدر مي گردد. در اين مرحله تشكيل حباب هاي گاز كه با چشم قابل مشاهده است. به اين فاصله زماني كه از شروع اختلاط آغاز مي گردد، زمان كرمي شدن (cream time) گفته مي شود (از آنجائيكه زمان كرمي شدن، زمان كوتاهي است و ويسكوزيته سيال اختلاط يافته نسبتاً بالاست، معمولا جريان مواد واكنش در قالب ضعيف است).

بنابراين براي توليد فوم يكدست، بايد ريخته گري در داخل قالب بصورت يكنواخت انجام پذيرد). در اين شرايط ابتدا گازهاي توليد شده در سيستم مايع حل شده، وقتيكه به حد اشباع رسيدند، تشكيل هسته هاي اوليه را مي دهند. پس از اين مرحله، عمل بالا آمدن فوم شروع مي گردد. با ادامه فرآيند توليد گاز، عمل انتقال مولكول هاي گاز توليد شده از مايع به داخل سلول هاي بوجود آمده، صورت مي پذيرد. هر چه اندازه سلولها كوچكتر باشد، فشار داخل آن بيشتر است. همين امر باعث ناپايداري سلولهاي كوچكتر و ادغام آنها در سلول هاي بزرگتر مجاور ميشود. با ادامه اين فرآيند از تعداد سلول ها كاسته شده و بر اندازه آنها افزوده مي شود. در ابتدا وقتيكه سلولها تشكيل مي شوند، كروي هستند ولي با گذشت زمان به صورت چند ضلعي هايي در مي آيند كه در جهت بالا آمدن فوم، حالت كشيده پيدا مي كنند بطور كلي شكل هندسي سلول ها به سمتي ميل مي كند كه حداقل سطح را ايجاد نمايد، در نتيجه انرژي كمتري داشته باشد.

شرح فرآیند تولید فوم پلي استايرن و یونوبلوک (یونو پانل)

توليد فوم پلي استايرن منبسط شده شامل سه مرحله است. در مرحله اول، دانه هاي پلي استايرن حاوي عامل پف زا وارد يك تانك عمودي مجهز به همزن و ورودي بخار مي شود. اين مرحله را پيش انبساط (Pre-expansion) مي نامند و در اين مرحله است كه دانسيته نهايي فوم تعيين مي شود.

دانه هاي منبسط شده در اين مرحله اصطلاحاً، پوف اوليه (Prepuff) ناميده مي شوند كه حجمشان تا ٤٠ برابر قبل از انبساط افزايش يافته است. اين دانه ها در اين مرحله تا چندين ساعت در ظروف در باز نگهداشته مي شوند تا خلاء ايجاد شده در داخل دانه ها با اتمسفر به تعادل برسد.

فرآیند تولید فوم پلی استایرن و یونو پانل

تفاوت اندازه دانه هاي رزین و دانه هاي منبسط شده (پرپوف)

morteza بازدید : 262 شنبه 06 مهر 1392 نظرات (0)

آ

آمونیاک ، مهمترین ترکیب هیدروژنه ازت بوده ، در طبیعت از تجزیه مواد آلی ازت دار حاصل می‌گردد. این ماده ، گازیست بی‌رنگ با مزه فوق‌العاده تند و زننده که اشک‌ آور و خفه‌ کننده نیز می‌باشد. گاز آمونیاک از هوا سبک‌تر بوده ، به‌سهولت به مایع تبدیل می‌شود. آمونیاک در آب بسیار محلول است و در منهای 77,7 درجه سانتی‌گراد منجمد و در منهای 33,5 درجه سانتی‌گراد به جوش می‌آید.

وزن مخصوص محلول اشباع آمونیاک 0,88 گرم بر سانتی‌متر مکعب است.

آمونیاکترکیبات آمونیاک بخصوص کلرور آمونیوم هزاران سال پیش توسط بشر شناخته شده و عربها از تقطیر ماده ای که از شاخ گوزن گرفته می شد محلول آمونیاک را بدون اینکه شناختی از آن داشته باشند بدست آوردند .

در سال 1773 فردی بنام Priestly گاز آمونیاک را از حرارت دادن کلرور آمونیوم با اهک بدست اورد . گسترش واحد های تقطیر زغال سنگ در قرن نوزدهم این ماده را بصورت صنعتی وارد بازار کرد و در سال 1912 هابر ، Harber و بوش ، Bosch توانستند تولید آمونیاک را از طریق گاز سنتز ارائه دهند و جوایز نوبل ان سالها را به خود اختصاص دهند.

هیدروژن گاز سنتز تا سالهای جنگ جهانی دوم از تقطیر زغال سنگ بدست می آمد و با کشف ذخایر نفت وگاز ، استفاده از خوراک های دیگر برای تولید آمونیاک رواج یافت .

آمونياك از تركيب ازت هوا (منبع آن هواي محيط ) و هيدروژن (تهيه شده از يك منبع هيد روكربني يا الكتروليز آب و ...) در يك واحد صنعتي توليد مي شود.

N2 + 3H2   →   2NH3   Δ H700 = – 52.5 kJ/mol

بطور معمول امروزه هيدروژن از خوراك هاي گاز طبيعي ، نفتا ، نفت سنگين آمونياك تهيه شده و استفاده از خوراك هايي مانند كك و زغال سنگ ، الكتروليز اب و تهيه هيدروژن ، محصول فرعي هيدروژن از واحد هاي توليد كلرين از روشهاي قديمي توليد آمونياك بوده اند .

 


morteza بازدید : 197 شنبه 06 مهر 1392 نظرات (0)
آشنایی با بسته بندی مواد غذایی، حبوبات و خشکبار

در این مطلب با خط بسته بندی حبوبات و خشکبار و مواد غذایی متداول آشنا می شوید. بسته بندی عبارت است از هنر و علم اماده سازی مواد غذایی برای انبار کردن ،و در نهایت فروش . بسته بندی باید تا حد امکان ساده و ارزا ن باشد ضمن اینکه اهداف اولیه بسته بندی یعنی خاصیت حفاظتی و جذابیت رانیز دارا باشد . با عنایت به این که مواد بسته بندی توسط ماشین های مختلف فرایند می شوند بنابراین خواص دیگری نیز باید داشته باشند که عبارتند از : نرمش ، قابلیت پذیرش چاپ ، قابلیت استفاده در ماشین های لفاف ، قابلیت دوخته شدن در حرارت ، شکل پذیری به کمک باد یا خلا و یا فن اوریهای حرارتی . خواص مطلوب دیگری که به ویژه از دیدگاه صنایع غذایی مهم هستند عبارتند از : شفا فیت ، نفوذپذیری یا غیر نفوذپذیری محصول نسبت به بخار اب و گازهای دی اکسید کربن ، اکسیژن و نیتروژن .



morteza بازدید : 278 شنبه 06 مهر 1392 نظرات (0)

 

 

 

امروز قرار است با یک تکنولوژی جدید بسته بندی مواد غذایی، با نام (MAP) یا بسته بندی وکیوم تحت خلا که مخفف (Modified atmosphere) که معنی تحت الفظی آن اتمسفر اصلاح شده می شود، آشنا شویم.

 

در دهه 1930 ميلادي وقتي سبزيجات و ميوه ها توسط کشتي جابجا مي شد از گاز غليظ 2CO براي بالا بردن زمان ماندگاري استفاده گرديد. کشور انگلستان به عنوان اولين کشور از سيستم اتمسفر اصلاح شده (Modified atmosphere) براي محافظت از گوشت خوک و ماهي استفاده کرد. از آن زمان به بعد استفاده از اين روش با توجه به افزايش نياز، گسترش يافت.

سپس مفاهیمی در خصوص این بسته بندی شکل گرفت که عبارتند از :

:: MAP = بسته بندی در اتمسفر اصلاح شده

:: EMAP = بسته بندی در اتمسفر اصلاح شده تعادلی

:: MA / MH = بسته بندی در اتمسفر اصلاح شده / رطوبت اصلاح شده

 آشنایی با فرآیند بسته بندی وکیوم MAP


morteza بازدید : 261 شنبه 06 مهر 1392 نظرات (1)

تولید لوله های یو پی وی سی

 

پلی وینیل کلراید به‌وسیله پلیمریزاسیون مونومر وینیل کلراید شکل می‌گیرد. تولید تجارتی قسمت اعظم پی وی سی عمدتاً از طریق بسپارش تعلیقی انجام می‌شود و از بسپارش‌های توده‌ای و امولسیونی به میزان کمتر و از بسپارش محلولی به ندرت استفاده می‌شود. پلی وینیل کلراید از بلورینگی ناچیزی برخوردار بوده اما به علت زنجیرهای حجیم بسپار (نتیجه استخلاف بزرگ کلر)از استحکام و سختی برخوردار است. تی جی برای آن بالا و به میزان 81 درجه سانتیگراد است ولی میزان این تی جی آنقدر بالا نیست که فرایند با روشهای گوناگون را دچار مشکل کند. در مقابل حرارت و نور نسبتاً ناپایدار بوده و کلرید هیدروژن از آن خارج می‌شود. این ماده اثرات زیانبخشی روی خواص اشیا دم دست (اجزای الکتریکی) علاوه بر اثرات فیزیولوژیکی بر جای می‌گذارد. پی وی سی پلاستیکی سخت است که به‌وسیله اضافه کردن روان کننده‌ها نرم و انعطاف‌پذیر می‌شود. بیشترین مورد استفاده آن فتالیت است.

morteza بازدید : 183 شنبه 06 مهر 1392 نظرات (0)

 

فرايند توليد لوله های پلی اتيلن دو جداره (اسپیرال)

 

با توجه به توسعه شبکه فاضلاب و آبرسانی ، استفاده از لوله های پلی اتیلنی اسپیرال افزایش چشم گیری پیدا کرده است لذا در این مطلب

در اين تكنولوژي توليد، از دو اكسترودر مجزا، يكي جلوله اسپیرال پلی اتیلن جهت توليد پروفيل هاي توخالي با سطح مقطع مستطيلي (داكت) (Duct profile) و ديگري جهت توليد پروفيل خط جوش (با سطح مقطع I شكل) (Strip profile) بين پروفيل هاي داكت استفاده مي گردد.

 در چيدمان خط توليد اين دو اكسترودر بصورت عمودي بر هم در نظر گرفته شده و بطوريكه پروفيل داكت پس از خروج از داي اكسترودر تحت تانك خلا كاليبره شده و با عبور از حمام خنك كاري تا اندازه اي سرد شده كه مشخصات ابعادي خود را بتواند حفظ كند و در عين حال دماي لازم جهت برقراري جوش مناسب با پروفيل خط جوش را كه توسط اكسترودر دوم توليد مي گردد را داشته باشد.

morteza بازدید : 198 شنبه 06 مهر 1392 نظرات (0)


 

 

 

یکی از روش های رایج برای یخ زدایی هواپیما استفاده از سیالات یخ زدا یا ضدیخ های شیمیایی است که به طور عمده شامل گلیکول پروپیلن یا گلیکول اتیلن می باشند. میزان گلیکول (glycols) موجود در این سیالات بر حسب دما و شرایط آب و هوایی متغیر است.

اتیلن گلیکول یکی از آلاینده های خطرناک هوا به شمار می رود. مواد ضد خوردگی هم از نظر واکنش شیمیایی بسیار فعال بوده و پس از واکنش با یکدیگر و با گلیکول، محصولات فرعی سمی و خطرناکی تولید می کنند. از این رو تولیدکنندگان سعی در کاهش زیان های محیطی این سیالات دارند. در فرودگاه هایی که در مناطق سردسیر واقع شده اند، در فصول سرد سال استفاده از پاشش مواد یخ زدا روی سطوح کنترلی و بال هواپیماها، در بسیاری از مواقع ضروری است و بدون این کار امکان برخاستن هواپیما به طور ایمن از روی باند وجود ندارد. الکل از طریق حفره های روی بال به بیرون تراوش می کند و عملیات یخ زدایی را در حین پرواز انجام می دهد.

morteza بازدید : 210 شنبه 06 مهر 1392 نظرات (0)

 

فرآیند تولید روغن پایه بازیافتی

روغن پایه (Base Oil)

روغنی که به عنوان یک پایه برای روانکار به حساب می آید و پس از اضافه کردن مواد افزودنی به آن، روانکار نهایی به دست می آید روغن پایه نامیده می شود. روغن پایه ها از لحاظ حجمی مهمترین جزء تشکیل دهنده روانکارها می باشند و از لحاظ وزنی به طور متوسط بیش از 95% ساختار یک روانکار را تشکیل می دهند. در برخی از روانکارها (روغن های کمپرسور و هیدرولیک) 99% روغن را روغن پایه و 1% آن را مواد افزودنی تشکیل می دهند. از طرفی، برخی دیگر از روانکارها مانند سیالات فلزکاری، گریس ها یا روغن دنده های صنعتی شامل حدوداُ 30% مواد افزودنی هستند.

morteza بازدید : 207 شنبه 06 مهر 1392 نظرات (0)

 

جهت توليد قطعات سراميك صنعتي چهار روش ذيل وجود دارد:

1- روش ريخته گري سراميك (ريخته گري دوغابه)

2- شكل دهي با پرس

3- شكل دهي با جيگر

4- شكل دهي با اكسترودر

 كه در ميان روش روش ريخته گري و شكل دهي با پرس به علت سرمايه گذاري پايين و تنوع در اشكال قطعات و توليد با كيفيت و ارزان پيشنهاد و تشريح آن به شرح ذيل مي باشد:

ابتدا مواد اوليه جهت توليد به صورت آماده خريداري و در سيلوي مخصوص مواد اوليه ذخيره مي گردد. در زمان توليد مواد اوليه به نسبتهاي مشخص توزين و وارد ميكسر شده و به آن آب با حجم معيني كه توسط نشانه اي مشخص مي گردد اضافه مي گردد . پس از يك ساعت فعاليت ميكسر دوغاب حاصل به بالميل منقل و در آنجا پس از 8 ساعت (بسته به سختي مواد ا وليه و نرمي مواد

لازم) عمل آسياب كامل انجام مي گيرد . سپس دوغاب از داخل بالميل بوسيله پمپ انتهايي آن به الك و ويبره منتقل مي گردد . در اينجا دوغاب قابل استفاده به زير الك منتقل مي گردد . در اينجا دوغاب قابل استفاده به زير الك منتقل مي شود و پس از آنجا به داخل بلانجر ريخته مي شود تا با سرعت مداوم و يكنواخت و آهسته چرخيده و از ته نشيني مواد جلوگيري مي شود.


مهندس بازدید : 144 جمعه 05 مهر 1392 نظرات (0)


محققان دانشگاه استنفورد از نخستین رایانه ساخته شده از ترانزیستورهای نانولوله کربنی رونمایی کردند. نخستین ترانزیستور نانولوله کربنی در سال 1998 میلادی اختراع شد، اما محققان تاکنون موفق به تولید دسته‌ای از نانولوله‌ها با همترازی کامل، نظم و خلوص مورد نیاز برای ساخت مدارهای مجتمع پیچیده رایانه نشده بودند. سدریک (Cedric)‌ نمونه اولیه‌ای از نخستین رایانه نانولوله کربنی جهان است که می‌تواند به دستگاه کوچکتر، سریع‌تر و کارآمدتری در مقایسه با مدل‌های سیلیکونی موجود توسعه پیدا کند. رایانه سدریک پیچیده ترین سیستم الکترونیکی مبتنی بر کربن است که تاکنون توسط محققان توسعه یافته است؛ در این سیستم ورق‌های کربن به ضخامت یک اتم درون لوله‌هایی 10 هزار برابر نازکتر از موی انسان پیچیده شدند. این رایانه آزمایشی شامل 178 ترانزیستور تشکیل شده از ده‌ها هزار نانولوله کربنی است؛ 985 رایانه نانولوله هرکدام متشکل از 178 ترانزیستور نانولوله کربنی بر روی یک ویفر تراشه تک با استفاده از تکنیکهای استاندارد ساخت تراشه و ابزار طراحی جای داده شدند که یک رایانه بسیار ساده را تشکیل داد.


By:samira

تعداد صفحات : 19

درباره ما
Profile Pic
سلامی چو بوی خوش هیدروکربنهای آروماتیک برشما که قلبهایتان همچون فلزات قلیایی الکترون های وجودتان را سخاوتمندانه به ما بخشیدند و مستحکم ترین پیوندقلبی را ایجاد کردند ، ما از با شما بودن چیزی فراتر از استوکیومتری زندگی ومولاریته شادیها آموختیم امیدواریم محلول زندگی تان همواره شفاف و معادلات زندگی تان پیوسته موازنه شده و پیوند خانوادگی تان یونی ترین پیوندها و بختتان همواره به سفیدی سدیم کلرید و محلول زندگی تان از عشق و محبت فراسیرشده باشد با بیشترین درصد خلوص دوستتان داریم وبا بالاترین غلظت به شما خوشامد میگوئیم .با مادرتماس باشید polymerpt2@yahoo.com دانشجویان مهندسی پلیمر دانشگاه پیام نور تبریز
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کلاس درس کدوم استاد رو بیشتر دوست دارین؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 259
  • کل نظرات : 46
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 200
  • آی پی امروز : 98
  • آی پی دیروز : 25
  • بازدید امروز : 113
  • باردید دیروز : 114
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 285
  • بازدید ماه : 227
  • بازدید سال : 6,988
  • بازدید کلی : 179,403
  • کدهای اختصاصی

    ابزار وبمستر